Volleyboll på gymnasiet... info om olika möjligheter.
2020-10-11 14:42
Info om NIU och RIG.

Gymnasievalet närmar sig för de som går i nian. Inte nog att man måste välja Program… är man volleybollspelare finns det även möjlighet att söka till NIU Volleyboll på Sandagymnasiet eller till RIG i Falköping eller till Lindeskolans Idrottscollege.

Givetvis kan man även fortsätta träna i KFUM som vanligt under gymnasiet och gå en ”vanlig” gymnasieutbildning om man vill fortsätta att spela volleyboll.

Här kommer lite mer information om val man kan göra:

NIU Volleyboll på Sandagymnasiet

På Nationell idrottsutbildning (NIU) bor de flesta hemma och man tränar 3-4 pass i veckan på skoltid motsvarande 400 poäng, plus att man tränar hemma i sin klubb som vanligt. Man deltar i klubbens divisionsmatcher och även i USM och JSM. Träningspassen på NIU Sanda ligger på morgonen på måndagar-torsdagar och skolans schema är anpassat efter de som går idrottsinriktningar.

Sandagymnasiet är vana vid idrottsutbildningar på både NIU och RIG-nivå och det finns ett utbyte mellan de olika idrotterna som är både roligt och bra. Volleybollinriktningen startade hösten 2019 och nu går 23 elever på NIU Volleyboll på Sandagymnasiet.

RIG Volleyboll på Ållebergsgymnasiet

Blir man antagen till Riksidrottsgymnasiet (RIG) så innebär det att man flyttar till Falköping och går på Ållebergsgymnasiet. Man tränar varje dag i veckan med RIG-gruppen och spelar seriespel med RIG Falköping. Ungefär en helg per månad är det ledigt så att man kan åka hem på besök. På USM och JSM spelar man med sin hemmaförening. På RIG ligger de flesta träningarna efter skoltid.

Lindeskolans Idrottscollege, NIU

Lindeskolan ligger i Lindesberg. Blir man antagen dit flyttar man till Lindesberg och går gymnasiet där. De har en NIU-utbildning i volleyboll för flickor.

En prova på-dag anordnas 4:e december då alla är välkomna, och uttagningar sker i januari.

Vilket är bäst för dig och din volleyutveckling?

NIU och RIG samarbetar vad gäller utbildning av tränare, utvecklingsstrategier och målsättningar för unga spelare på väg mot elit. Kunskapsutbyte sker kontinuerligt vad gäller träningsfilosofi inom svensk volleyboll. Oavsett vilket av dessa som du väljer så kommer du att få mycket goda förutsättningar att utvecklas inom volleyboll.

Vilket som passar dig bäst får du avgöra själv. Om du går på NIU på Sanda får du bo kvar hemma och även träna och spela på den nivå som passar dig i klubben under gymnasietiden. Om du går på NIU i Lindesberg flyttar du hemifrån och tränar och spelar med jämnåriga där. Om du går på RIG flyttar du hemifrån och får träna och spela med jämnåriga där.

Om du inte vill gå på varken RIG eller NIU så kan du givetvis fortsätta som tidigare att träna och spela volleyboll i klubben. Detta behöver inte heller betyda att du inte väljer att satsa på din volleyboll. Det finns gott om duktiga volleybollspelare som inte har gått en idrottsinriktning på gymnasiet.

Om du har funderingar kring detta så prata gärna med någon av dina tränare!

Viktigt datum: 1 december – sista ansökningsdagen till både RIG och NIU

Meddelande om NIU-plats får du senast 1 februari.

För mer Sandagymnasiet och NIU:

Mer info om RIG:

Mer info om Lindeskolan och NIU:

Mer info om gymnasiet:

KFUM Volley - slutspurt!2023-04-28 10:16